محمدعلی بدری: یازده و پنجاه دقیقه 29 بهمن ماه و درست یک هفته پس از آن که مردم ایران برای جشن بیست و نهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خیابان آزادی را پر کرده بودند، حالا کاروانی از خودروهای دیپلماتیک در همان مسیر جاری بودند تا زودتر از فرودگاه مهرآباد به میدان پاستور برسند.

خودروهایی که نخستین آنها دو پرچم بالاتر از چراغ‌ها داشت، دو پرچم با رنگ‌هایی شبیه.
صبح دوشنبه پیش از آن، خلبان یک هواپیمای تشریفات اماراتی پس از آن که خطوط قرمز رنگ را در زمین فرودگاه دید -خط‌های قرمزی که از پله متحرک به زیر یک سقف کوچک منتهی می‌شد- بر زمین تهران نشست و پس از آن که دریچه پیشانی هواپیما را گشود تا دو پرچم کوچک تقریبا هم‌رنگ در باد پیش بیایند، سعی ‌کرد بازشوی وسط را درست مقابل پله‌های فرش شده نگه دارد. توقفی که چند حیرت را با خود آورد.

یکی از مسئولان تشریفات به چند خبرنگار که دورتر نگه‌داشته شده بودند نزدیک شد و نتوانست نظر خود را از هواپیمایی  که گویی پیش‌تر دیده بود از خبرنگارها پنهان کند:« حالا توش را ندیده‌اید!»

پیش‌تر وقتی عکاس‌ها و فیلم‌بردارها و روزنامه‌نگارها، در زمان انتظار فرود، فرصتی یافته بودند که با هم سلام و علیکی بکنند و گپی و گفت‌وگویی، خبرنگار دیرسابقه واحد مرکزی خبر با خبرنگار همشهری امارات در میان گذاشت که: « چه استقبالی! استقبال در فرودگاه؟ کم‌تر اتفاق می‌افتد.»

نخستین گام در تهران

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر امارات متحده عربی از پله‌های هواپیمای اماراتی اولین قدم را که بر خاک ایران زد، پرویز داوودی از جای خود قدم برداشت و به سمت اولین میهمان عالی اماراتی رفت. نایب رییس امارات با پرویز داوودی معاون اول رییس جمهور مصافحه کرد و گونه بر گونه او زد و پس از آن دست به سوی دست منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران دراز کرد.

پس از آن منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات، وزیران اقتصاد دو کشور و بقیه میزبانان و میهمانان همپایه در هیات امارات متحده عربی به سوی پاویون رفتند تا داوودی میهمانش را به سوی جایگاه ببرد. سرود ملی دو کشور که نواخته شد، امتداد فرش قرمز ایرانی زیر پای مقامات دو سوی تنگه هرمز طی می‌شد تا زیر سقفی کوچک برسد، در کنار نوار قرمز روی زمین، سفرای عرب مستقر در ایران به تحیت شیخ میهمان ایستاده‌ بودند.

سفیر امارات در تهران زودتر سفرا را معرفی می‌کرد: سفیر سودان، و دست می‌دهند؛ سفیر عربستان، و دست می‌دهند؛ سفیر فلسطین، برقی در چشمان نایب رئیس امارات می‌دود و سفیر فلسطینی را به آغوش خود می‌کشد؛ ... سفیر عمان، و دست می‌دهند....

کشوری که بسیار علاقه دارم

به گزارش خبرنگار همشهری امارات در پاویون دولت، پرویز داوودی به شیخ محمد بن راشد سلام و خوش‌آمد گفت و شیخ محمد پاسخ داد: «به کشوری سفر کرده‌ام که بسیار به آن علاقه دارم...»

حیرت بعدی اما از سوی نخست وزیر امارات بود. او به توده خبرنگارها و دوربین‌دارهای مقابلش اشاره کرد و تعجبش از «این همه خبرنگار» را با داوودی در میان گذاشت و نزدیک گوش جوانی که گویی وزیر تبلیغات کشورش بود چیزی گفت. آل مکتوم سپس خواست درباره استقبال چیزی بداند و درباره مهرآباد و فرودگاه امام خمینی(ره) پرویز داوودی پاسخ می‌داد: سی کیلومتری تهران در حال توسعه پروازهاست...

مفتخرم که...

پس از آن و پس از دو جلسه کاری در غیبت خبرنگارها معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر امارات روابط اقتصادی و موضوع هسته ای ایران را به عنوان مهمترین محور گفت‌وگو های خود در تهران برشمردند.

به گزارش گروه سیاسی همشهری امارات  شیخ محمد بن راشد نخست وزیر امارات گفت: من اولا مفتخرم که از جمهوری اسلامی ایران این کشور دوست و برادر دیدن می‌کنم.

او یادآوری کرد: ما دارای روابط تاریخی و بسیار مستحکمی با یکدیگر هستیم و این سفر قطعا روابط دو کشور را به سوی افق‌های روشن‌تر و مستحکم و بزرگتر سوق خواهد داد.

المشروع النووی

نایب رئیس امارات ادامه داد: من صریحا می‌گویم که ما در دیداری که هم‌اینک داشتیم تقریبا درباره همه مسائل صحبت کردیم.

او که چند سرفصل از این روابط را بر می‌شمرد، از برنامه هسته‌ای ایران با عنوان «المشروع النووی» یاد کرد.

پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور نیز با بیان اینکه دو کشور ایران و امارات دارای روابط خوب تاریخی و اقتصادی هستند گفت: در‌خصوص مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی بحث و تبادل نظر کردیم و هر دو کشور بر گسترش این روابط تاکید کردند.

وی گفت‌وگو درباره حقانیت فناوری هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این دیدار برشمرد و گفت: در این دیدار در‌خصوص فناوری صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران با امیر دبی بحث و تبادل نظر کردیم که ایشان نیز بر حق ایران در استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کردند.

داوودی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقا و گسترش روابط اقتصادی از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و پیگیری اجرایی شدن این کمیسیون از سوی وزرای اقتصادی و مسئولان مربوطه خبر داد.

روز حیرت بزرگ

اما بهت و حیرت بزرگتر اندکی بعد برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی را فراگرفت. محافلی که از برادری دیرین و دوستی نوین کشورهای منطقه ناخرسندند.

هنگامی که اندکی بعد نخست وزیر امارات بلافاصله عازم نهاد ریاست جمهوری شد تا با محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور اسلامی‌ ایران دیدار و گفت‌وگو کند و بر اساس رسمی اسلامی، بازدید سفر اردیبهشت او را پس دهد.

دید و بازدیدی که پیام‌های واضحی از ایجاد نظم نوین منطقه‌ای مخابره می‌کرد. این نخستین سفر نخست وزیر امارات عربی متحده به ایران پس از انقلاب اسلامی‌ است.

گفته می‌شود در این سفر نخست وزیر امارات عربی متحده حامل پیامی‌ برای رییس جمهور ایران است.

امنیت پایدار بومی

در این دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط برادرانه و رو به گسترش ایران و امارات تصریح کرد: دخالت بیگانگان در توسعه مناسبات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده هیچ تاثیری نخواهد داشت.

محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر دیروز در دیدار نخست وزیر امارات عربی متحده ، با بیان اینکه دو کشور از حقوق همدیگر در همه عرصه‌ها صیانت خواهند کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده می‌توانند برای برپایی امنیت پایدار در منطقه همکاری داشته باشند.

زندگی مشترک مردم منطقه

«محمد بن راشد آل مکتوم» نخست وزیر امارات عربی متحده  نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران تاکید کرد: ادعای بیگانگان مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خطری برای کشورهای منطقه است، بسیار واهی است چرا که تاریخ و زندگی ملت های منطقه، مشترک است.

نخست وزیر امارات عربی متحده  با اشاره به امکانات فراوان دو کشور در بخش های مختلف گفت: ایران و امارات می توانند با توسعه مناسبات در همه عرصه‌ها از جمله در حوزه اقتصادی ثابت کنند که مکمل یکدیگر هستند.

از عزت تو خوشحالم

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای توسعه مناسبات و همکاری های دوجانبه وجود ندارد، خاطر‌نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابط حداکثری و ارائه دستاوردهای ارزشمند خود به امارات عربی متحده  آمادگی کامل دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط دو ملت ایران و امارات براساس برادری استوار است، اظهار داشت: هر دو کشور از پیشرفت، عزت و امنیت یکدیگر خرسند می شوند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: سفر نخست وزیر امارات به ایران به منزله تاکید بر برادری میان ملت های دو کشور است.

ناهار در تهران، شام در شام

محمد بن راشد آل مکتوم نایب‌رئیس و نخست وزیر امارات عربی متحده عصر دیروز و پس از ضیافت ناهار با رئیس جمهور و مقامات ایرانی، از مسیر خیابان آزادی به فرودگاه مهرآباد رفت تا برای ضیافت شام، در دمشق میهمان بشار اسد باشد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه که کشورش به زودی میزبان سران اتحادیه عرب خواهد بود.

همشهری امارات

کد خبر 44733

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز